6 februari - Sara

Jambo!
Idag har vi farit in till stan igen, Nairobis city med andra ord. Vi har köpt ännu mer souvinerer och allt är verkligen så sjukt billigt. Idag satt vi även på ett café och drack kaffe. Det blev inte mycket prat när vi upptäckte att det fanns WiFi på stället. Vi har även köpt pärlor åt Angaza idag, ungarna pärlade nästan 200 armband igår när vi kom. Och då hade de bara hållit på i cirka tre timmar (!!). Dom brinner verkligen för allt som Angaza gör för dom, och då känns det ännu mer rätt att jag valde just detta projekt. Så jag ångrar ingenting.

Snart är det dags för oss att åka hem. Snart bara fem dagar kvar, och ärligt. Jag vill verkligen inte åka hem. Det här stället känns verkligen som ett av "alla" mina hem just nu. Hit ska jag komma igen. Utan tvekan. Speciellt för att få träffa min kenyanska mormor och prinsessan Neiril.

Nu sitter vi och äter Ahlgrens bilar och djungelvrål som Mattias, den nya volontären, hade med sig hit från Sverige igår. Okej, bara jag och Malin äter djungelvrål för de andra, speciellt kenyanerna, klarar inte av att äta lakrits och verkligen inte salt (de klagar på att vi svenskar äter fööööör mycket salt). Vårt argument - det smakar inget annars.
Idag pratade vi även med tjejerna. Vi hade en tjejstund då de fick fråga oss vad de ville, för de vet inte alls så mycket här. Och då syftar jag mest på ämnen som aids, sex och kärlek. Någon undrade om man kunde bli smittad av HIV om man kramade någon som var HIV-positiv, så ja. Det blev väldigt många frågor. Det kändes bra att vi kunde hjälpa dom, även fast vi inte kunde alla svar. Men flickorna är verkligen inte alls lika informerade som vi hemma i Sverige. Deras mammor nämner inte ens något om puberteten och skolan är inte den bästa källorna precis. Idag fick jag nog höra det värsta jag någonsin hört. En flicka sa till oss, efter vi hade sagt att man alltid bör använda kondom, att hennes lärare hade sagt: "Använd inte kondom. Det gör er gravida och ni får HIV/AIDS, för det är vita som har uppfunnit kondomen". Inga ord kom ur min mun. För det var fan det värsta jag någonsin hört. Inte konstigt att så många flickor blir smittade här redan i tidig ålder om det är informationen de får!?

Ännu ett bevis på att vi lever i två helt olika världar.
Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0